Het gat

Zwembad de Kuip

De Grondwerker

In het ontwerp van de Kuip worden de maten van het te graven gat berekend. Voor de Kuip was een gat nodig van 1180 lengte bij 544 breedte bij 173 diepte.

 

De meeste mensen huren een grondwerker in om het gat te graven. Ik heb hier in het verleden ook gebruik van gemaakt, ze vroegen toen 60 euro per uur waar je een machinist met graafmachine voor had. Nu had deze man al veertig jaar gegraven, dus die was redelijk handig.

 

De prijzen voor grondafvoer lopen sterk uiteen. Op internet staan mensen die het gratis door boeren op lieten halen, hier rond Brussel moet je ervoor betalen. Ik heb het ooit af laten voeren via containers (voor een kelder die we uitgroeven), 25 euro per m3. De Kuip met bovenstaande maten heeft 111 m3, dus dat zou 2775 euro zijn. Echter uitgegraven grond neemt in massa toe (Toen met de kelder ongeveer 1.4 maal de inhoud). Dus, rond de vierduizend euro.

 

Maar in enkele gevallen graaft men zelf het gat, waaronder ik. Soms vraag je je af of het wel zo'n goed idee was, maar ik vond het prima te doen. Het argument om het zelf te doen was dat we de grond wilde gebruiken om andere delen op te hogen. Deze delen waren slecht bereikbaar voor een graafmachine, deze zou de hele dag rondrijden in plaats van graven. Daarnaast wist ik van de vorige keer dat als de graafmachine klaar is, je kunt beginnen met de renovatie van je tuin want alles wordt omgeploegd door de tracks, zeker bij vochtig weer. Tenslotte ben ik in de gelukkige positie dat ik veel tijd hebt.

 

Ik heb gegraven met de schop en vervoerd met de kruiwagen. Ik heb in het verleden een mini graafmachine (dumper) gehuurd voor een week (750 euro per week ongeveer); maar nu niet omdat ik de hele dag aan het rijden zou zijn ipv graven.

Zelf graven

Voor wie het van plan is ook zelf te doen :

 

 

Het werkt niet om een oprit te maken vanuit de kuil naar boven voor je kruiwagen. Als de kuil niet diep is, kom je nog makkelijk boven. Het wordt lastiger als de kuil dieper dan 1 meter wordt; de vaart gaat eruit en je krijgt de kruiwagen nog nauwelijks boven. Het wordt helemaal onmogelijk als het regent, je glijdt vier van de vijf keer uit.

 

Het is handiger om eerst in de lengte richting een baan van drie meter breed te graven. Je kunt je kruiwagen dan boven op de rand laten staan. Als je daarnaast een nieuwe baan graaft; kun je nog steeds de kruiwagen op de rand laten staan.

 

Probeer per laag dezelfde hoogte aan te houden, dan zie je waar je bent en kun je de einddiepte in de gaten houden.

 

Ik heb bijgehouden hoeveel kruiwagens ik per dag heb gedaan. Op basis van de eerste week kon ik inschatten hoeveel kruiwagens er in totaal nodig waren en hoeveel dagen het ongeveer zou kosten. Ik heb het even in een grafiekje gezet.

 

 

Je ziet het aantal kruiwagens per dag over de maanden augustus en september. Gemiddeld 48 kruiwagens per dag waar ik ongeveer 3 a 4 uur over deed. In totaal 2186 kruiwagens uitgegraven voor een gat van 111 m3 (ongeveer 50 liter per kruiwagen). Bijkomend effect : je wordt wat gespierder en verliest kilo`s (7 kilo in dit geval).

De plek waar de Kuip gaat komen

De eerste laag, het is echter alleen de oppervlakte voor het zwemwater. Op internet stonden veel verhalen over instortende wanden door regen. We keken even de kat uit de boom, als het instort is het misschien het deel dat je nog moet graven. Anders moet je heel veel opvullen.

De tweede laag, links achter zie je een twee meter diepe put. Die is gegraven om te testen of er grondwater stond.

De derde laag.

De vierde laag.

De vijfde laag, de oprit naar boven inmiddels omgezet naar een trap.

We zijn op de juiste diepte gekomen : 174 centimeter. Volgende stap is het uitbreiden van het gat voor de muren en manoeuvreerruimte.

Aan de linkerkant er ongeveer 50 centimeter bijgegraven.

Het is af : Aan de voor en achterkant er nog 150 centimeter bijgegraven. Het gat is af en meet 1180 / 544/ 174.

 

En hetzelfde plaatje, maar dan vanaf de andere kant.

Copyright © All Rights Reserved